Hoppa till huvudinnehåll
Typ av gåva
  • min 35 kr/mån
kr/mån

Wagamama ställer krav på kycklingbranschen

En grupp vita kycklingar
Foto: David Tadevosian

Nästa företag att ta ett större ansvar för att kycklingarna ska få det bättre är den brittiska restaurangkedjan Wagamama. Företaget har efter en dialog med The Humane League valt att arbeta enligt European Chicken Commitment, ett antal välfärdskriterier för företag att ha med i sina upphandlingar. Kedjans beslut kommer inkludera de 130 restaurangerna i Storbritannien samt de som finns i Belgien, Cypern, Danmark, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Malta, Nederländerna, Norge, Slovakien, Spanien, Sverige och Österrike.

– Vi är glada över att ytterligare ett företag visar vägen i den här väldigt viktiga frågan. Som de flesta nog är medvetna om vid det här laget så är kycklingindustrin rent ut sagt en katastrof för djuren och i oerhört stort behov av en förändring, säger Nathalie Söderström ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt.

European Chicken Commitment innebär bland annat att kycklingarna får mer plats att röra sig på, att kritiserade slaktmetoder avvecklas och att kycklingarna ska vara så kallade långsamväxande. I dagsläget får kycklingarna bara leva i 35 dagar innan de slaktas, under den tiden har de ökat sin vikt med hela 5 000 % vilket leder till stora hälsoproblem. Fler kycklingar ska också ha möjlighet till utevistelse, vilket mindre än 1 % av kycklingarna har idag.

Under flertalet tillfällen har Djurens Rätt bjudit in branschorganisationen Svensk Fågel till en dialog för att diskutera hur svensk kycklingindustri kan anpassas efter kriterierna i European Chicken Commitment, intresset har dock varit svalt. Glädjande nog har dialogen med företagen fått positiva effekter när allt fler aktörer ser över sina policyer och gör förbättringar för kycklingarna.

– Det är såklart väldigt bekymmersamt att Svensk Fågel stänger dörren för djurskyddsförbättringar och som det ser ut nu kommer andra länder att gå före Sverige även i denna frågan, säger Benny Andersson, verksamhetschef på Djurens Rätt.

Sedan tidigare har företag som Nestlé, Unilever, Bastard Burgers, Bosphorus, Pret A Manger, Columbus Café & Co och Paradiset valt att jobba enligt European Chicken Commitment.

Linn Bleckert

Linn Bleckert | Kampanjkoordinator

14 maj 2019

Har du fått nog av trånga hönsburar, långa djurtransporter och plågsamma djurförsök?

Bli medlem