Djurens Rätt
14 May 2019

Wagamama ställer krav på kycklingbranschen

– Vi är glada över att ytterligare ett företag visar vägen i den här väldigt viktiga frågan. Som de flesta nog är medvetna om vid det här laget så är kycklingindustrin rent ut sagt en katastrof för djuren och i oerhört stort behov av en förändring, säger Nathalie Söderström ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt.

European Chicken Commitment innebär bland annat att kycklingarna får mer plats att röra sig på, att kritiserade slaktmetoder avvecklas och att kycklingarna ska vara så kallade långsamväxande. I dagsläget får kycklingarna bara leva i 35 dagar innan de slaktas, under den tiden har de ökat sin vikt med hela 5 000 % vilket leder till stora hälsoproblem. Fler kycklingar ska också ha möjlighet till utevistelse, vilket mindre än 1 % av kycklingarna har idag.

Under flertalet tillfällen har Djurens Rätt bjudit in branschorganisationen Svensk Fågel till en dialog för att diskutera hur svensk kycklingindustri kan anpassas efter kriterierna i European Chicken Commitment, intresset har dock varit svalt. Glädjande nog har dialogen med företagen fått positiva effekter när allt fler aktörer ser över sina policyer och gör förbättringar för kycklingarna.

– Det är såklart väldigt bekymmersamt att Svensk Fågel stänger dörren för djurskyddsförbättringar och som det ser ut nu kommer andra länder att gå före Sverige även i denna frågan, säger Benny Andersson, verksamhetschef på Djurens Rätt.

Sedan tidigare har företag som Nestlé, Unilever, Bastard Burgers, Bosphorus, Pret A Manger, Columbus Café & Co och Paradiset valt att jobba enligt European Chicken Commitment.

Linn Bleckert

Linn Bleckert

Kampanjansvarig
Dela: