Hoppa till huvudinnehåll
Typ av gåva
  • min 35 kr/mån
kr/mån

Ytterligare två företag tar ställning för hönorna

Förra veckan kunde Djurens Rätt dela med sig av nyheten om att både Autogrill/HSM Host och Frantzén Group slopat buräggen. Nu följer Pågen och ÖoB i samma spår.

Pågen som är Sveriges ledande bageri och som dessutom exporterar sina varor över hela Europa, skriver på sin hemsida att de under 2019 kommer vara helt buräggsfria.

– Vi är glada över Pågens beslut, det är ännu ett bevis på att djur i bur inte tillhör framtiden, säger Sara Aall Campbell som arbetar med företagsrelationer på Djurens Rätt.

Ett annat företag som tagit samma beslut är lågpriskedjan ÖoB som är en del av Runsvengruppen. Beslutet inkluderar kedjans samtliga närmare 100 butiker runt om i Sverige. Enligt Robert Stensson, kvalitetschef på Runsvengruppen, så går endast livsmedel ut via ÖoB vilket innebär att verksamheten som helhet är fri från ägg som kommer från hönor i bur.

– Det är positivt när så pass välkända företag tar ställning för hönorna och vi hoppas att ännu fler kommer följa i Pågens och ÖoBs fotspår, säger Nathalie Söderström ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt.

Sedan Djurens Rätt inledde arbetet med buräggsfrågan år 2008 så spenderade 40 % av hönorna i Sverige sina liv i burar. Idag ligger siffran på rekordlåga 10,9 % vilket betyder att det för första gången i modern tid är mindre än 1 miljon hönor som lever på ett gallergolv med en yta mindre än en iPad.

– Positiva siffror men den behöver komma ner på 0 %, säger Nathalie Söderström.

Djurens Rätt informerar löpande företag om vilka förhållanden som djuren i livsmedelsindustrin lever under och vad vilka beslut företag kan fatta som bidrar till en mer djurvänlig värld.

Linn Bleckert

Linn Bleckert | Kampanjkoordinator

15 januari 2019

Har du fått nog av trånga hönsburar, långa djurtransporter och plågsamma djurförsök?

Bli medlem