Hoppa till huvudinnehåll
Typ av gåva
  • min 35 kr/mån
kr/mån

Burger King Brutality - nej till burhållning av hönor

Tillsammans med den globala koalitionen Open Wing Alliance uppmanar nu Djurens Rätt en av världens största snabbmatskedjor att bli helt buräggsfria.

Restaurant Brands International (RBI), som här i Sverige äger Burger King, uppmanas nu att anta en global buräggsfri policy. Bakom kampanjen står koalitionen Open Wing Alliance där Djurens Rätt ingår tillsammans med över 80 andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer.

Kampanjen uppmanar Restaurant Brands International (RBI) att sluta sälja produkter med ägg från hönor som suttit i burar. Flera av världens största företag redan sagt nej till burhållning av hönor och allt fler konsumenter kräver buräggsfritt. Trots detta har RBI fortfarande inte antagit en global policy. 

- Som en av de största snabbmatskedjorna i världen har Burger King ett ansvar att göra något åt det stora lidandet som hönorna i deras distributionskedja utsätts för. Burger King och RBI har möjlighet att förbättra livet för miljontals hönor och att bli den första stora snabbmatskedjan att anta en global buräggsfri policy. Djur i bur är aldrig okej, säger Emma Bäckström, kampanjkoordinator på Djurens Rätt.

Det här kan du göra

Har du fått nog av trånga hönsburar, långa djurtransporter och plågsamma djurförsök?

Bli medlem