Mastodon Hoppa till huvudinnehåll
Typ av gåva
  • min 50 kr/mån
kr/mån

Miljö- och hälsovinster med vego

Växtbaserad mat har utöver de uppenbara vinsterna för djuren också stora fördelar för miljön och för din hälsa. Här kan du läsa mer om allt detta.

Letar du efter tips på hur du kan leva mer djurvänligt ska du besöka Välj Vego. Där hittar du allt du behöver veta! 

Vego är bäst för miljön

Du har möjligheten att vara en riktig miljöhjälte i ditt val av mat. Det går nämligen åt mycket mindre mark och vatten för att odla vegetabilier jämfört med att producera kött och andra animalier. Detta beror på att djur bara omvandlar en liten del av energin i sin föda till kroppsvikt medan resten går åt till djurets rörelse och kroppsvärme. Nästan hälften av den svenska åkerarealen odlas med vall och grönfoderväxter, och andelen har ökat i samtliga län sedan 80-talet.(1) Inom EU utgör djurfoder hela 93 % av marknaden för växtproteiner.(2)

Vegansk mat har också mycket mindre påverkan på klimatet än animaliska produkter. Utsläppen ligger idag på 1 800 kg koldioxidekvivalenter per person och år för en genomsnittlig kosthållning, 1 200 kg för lakto-ovo-vegetarisk och 500 kg för vegansk kosthållning.(3)

Produktion och bearbetning av foder leder till utsläpp av växthusgaser.(4) Djur som idisslar ger ifrån sig metan, som är en mycket kraftig växthusgas. Hantering och förvaring av gödsel, har också en negativ påverkan på klimatet.(5) En kraftigt minskad konsumtion av kött och mjölk från idisslande djur har visat sig vara nödvändig för att kunna nå det uppsatta tvågradersmålet.(5) En omställning till växtbaserad mat har i studier funnits ha betydligt större klimateffekt än att välja närodlad mat.(6)

Växtbaserad mat har också stor potential att spara vatten – en resurs som det råder stor brist på i stora delar av världen och som begränsar möjligheten att odla föda. Denna potential är så stor att enbart en kostomställning skulle kunna räcka för att ge mat åt ytterligare 1,8 miljarder människor jämfört med idag.(7) Andra positiva effekter av växtbaserad mat är minskad avskogning, mindre risk för jorderosion och minskad energianvändning.(8)

Läs mer om kycklingars klimatpåverkan här.

Hälsovinster på köpet

Din egen hälsa kan också påverkas positivt om du väljer att äta en varierad kost baserad på vegetabilier.(9) Forskning visar att veganer och vegetarianer i mindre utsträckning drabbas av bland annat övervikt och fetma, diabetes typ 2, högt blodtryck och hjärt- och kärlsjukdomar.(10-13) 

En kost rik på vegetabilier har visat sig skydda mot flera cancerformer samtidigt som kött ökar risken att drabbas av cancer.(14-17) Vegetarianernas livslängd är dessutom några år längre än den genomsnittlige blandkostarens. T ex har studier visat att vegetarianer som ätit vegetariskt i mer än 17 år lever nästan 4 år längre än de vegetarianer som varit det kortare tid.(17) Mer information om kost och hälsa finns här.

Den nya maten

Att ersätta kött, fisk och mejeriprodukter blir bara lättare och lättare med dagens stora utbud av olika livsmedel. Växtbaserade produkter med protein från soja, ärtor eller spannmål kan användas istället för kött och fisk i många olika rätter. Utbudet av veganska produkter som kan ersätta mjölk, grädde, margarin, yoghurt, glass och pålägg växer hela tiden. Titta gärna på vår vegolista där vi listar de flesta vegoprodukter som säljs i Sverige och låt dig inspireras! Eller ladda hem appen Vegokoll till din telefon.

Källor

  1. Jordbruksverket (2021) I Kalmar län odlas 60 % av åkermarken med slåttervall och grönfoderväxter. I Jämtlands län är andelen 90 %. Jordbruket i siffror, en blogg från Jordbruksverket.  
  2. EU-kommissionen (2018) Rapport från Kommissionen till Rådet och Europaparlamentet om utvecklingen av vegetabiliska proteiner i Europeiska unionen.
  3. Bryngelsson D. et al. (2016) How can the EU climate targets be met? A combined analysis of technological and demand-side changes in food and agriculture. Food Policy 59: 152–164.
  4. Food and Agriculture Organization of the United Nations (2013) Tackling Climate Change Through Livestock. FAO Rom, Italien.
  5. Hedenus F. et al. (2014) The importance of reduced meat and dairy consumption for meeting stringent climate change targets. Climatic Change 124: 79–91.
  6. Åström S. et al. (2013) Food consumption choices and climate change. IVL Report B2091.
  7. Jalava M. et al. (2014) Diet change—a solution to reduce water use? Environmental Research Letters 9: 074016 (14pp).
  8. United Nations Environment Programme (2012) Global Environment Outlook: Environment for the future we want (GEO-5).
  9. Katcher H.I. et al. (2010) A worksite vegan nutrition program is well-accepted and improves health-related quality of life and work productivity. Annals of Nutrition and Metabolism 56: 245–252.
  10. Tonstad S. et al. (2009) Type of vegetarian diet, body weight and prevalence of type 2 diabetes. Diabetes Care 32: 791–796.
  11. Rizzo N.S. (2011) Vegetarian dietary patterns are associated with a lower risk of metabolic syndrome: The Adventist health study 2, Diabetes Care 34: 1225–1227.
  12. Barnard N.D. et al. (1995) The medical costs attributable to meat consumption. Preventive Medicine 24: 646–55.
  13. Yokoyama Y. et al. (2014) Vegetarian Diets and Blood Pressure A Meta-analysis. JAMA Internal Medicine 174(4): 577–587.
  14. World Cancer Research Fund/American Institute for Cancer Research (2007) Food nutrition, physical activity, and the prevention of cancer: a global perspective. Washington DC.
  15. Sinha R. et al. (2009) Meat and meat-related compounds and risk of prostate cancer in a large prospective cohort study in the United States. American Journal of Epidemiology 170: 1165–1177.
  16. Daniel C.R. et al. (2012) Large prospective investigation of meat intake, related mutagens, and risk of renal cell carcinoma. American Journal of Clinical Nutrition 95:155–162.
  17. Singh P.N. et al. (2003) Does low meat consumption increase life expectancy in humans? American Journal of Clinical Nutrition 78: 526–532.

Vanliga frågor

Jag vill bli vegetarian/vegan men hur kommer jag igång?

Det finns massor av goda saker att äta istället för kött och animaliska produkter. Här kommer några av våra bästa komma igång-tips!

1. Spana in vår vegoblogg valjvego.se. Här finns en massa recept, produkttips och inspiration. www.valjvego.se

2. Ladda ner vårt kostnadsfria inspirationsmagasin som är fullproppat med vegotips. Du lär dig om vegansk bakning, näring, hur du ska tänka kring barn & vego, smarriga recept och massor annat. 

3. Ladda hem appen Vegokoll. Där kan du scanna eller söka efter produkter och hitta de som inte innehåller djur.

4. Börja prenumerera på Vegobrevet, i brevet får du recept, inspiration och nyheter om vad som händer i vego-Sverige, varje månad. 

Länk till svaret

Har du fått nog av trånga hönsburar, långa djurtransporter och plågsamma djurförsök?

Bli medlem