Mastodon Hoppa till huvudinnehåll
Typ av gåva
  • min 50 kr/mån
kr/mån

Sån är Lidl?

Turbokycklingar som lider, sån är Lidl?

Djurens Rätt uppmanar livsmedelskedjan Lidl med sina över 200 butiker i Sverige, att ta mer ansvar för kycklingarna som de köper in genom att jobba med European Chicken Commitment (ECC). Kedjan behöver säga nej till användandet av turbokycklingar som växer så fort att de får ont och svårt att röra sig. 

Lidl är den enda livsmedelskedjan som finns både i Sverige och runt om i Europa, därför drivs kampanjen av Djurens Rätt tillsammans med 21 andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer i Europa. 

Göra skillnad med European Chicken Commitment

ECC är ett antal välfärdskriterier för företag att ta med in sina inköp för kycklingkött. Dessa kriterier innefattar bland annat att säga nej till turbokycklingar som växer så snabbt att de får ont och har svårt att röra sig. ECC innebär också att företagen ställer krav på mer plats för kycklingarna, sittpinnar och liknande, skonsammare bedövningsmetoder, årlig rapportering av sina framsteg samt tredjepartskontroll. Läs mer om ECC här. 

Tycker du att Lidl borde säga nej till turbokycklingar? Skriv under vårt upprop och skicka en hälsning till Lidls ledning. 

Har du fått nog av trånga hönsburar, långa djurtransporter och plågsamma djurförsök?

Bli medlem