Djurens Rätt
03 November 2016

Lidl antar global buräggsfri policy

Beslutet är en överenskommelse med det internationella nätverket Open Wing Alliance, där svenska Djurens Rätt ingår. Lidl har expanderat kraftigt i hela Europa i över 40 år och är nu verksamma i 30 länder världen över. Den nya policyn berör omkring 10 000 butiker.

– Som en av de snabbast växande livsmedelskedjorna i Europa och världen, är Lidls beslut att bli 100 % buräggsfria en stark indikator på att burhållning av hönor snart kommer att vara en kvarleva från det förflutna. Genom att ta fram en policy som innefattar både skalägg och ägg som ingrediens visar Lidl att de tar sitt engagemang för djurskydd på allvar, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande på Djurens Rätt.

Globalt sett ska policyn vara genomförd senast till år 2025 men i Sverige ska beslutet vara implementerat redan i år.

– Redan till påsken 2013 gick vi över till att bara sälja ägg från frigående höns. Nu tar vi nästa steg och målet är att alla ägg, även som ingrediens, ska komma från frigående höns senast i december 2016, säger Katarina Rosenqvist, hållbarhets- och kommunikationschef, Lidl Sverige.

Sedan Djurens Rätt inledde arbetet med sin äggkampanj i Sverige 2008 har Coop, Hemköp, Willys, Lidl och PrisXtra valt bort buräggen från de svenska hyllorna och nu ser vi en liknande utveckling i Europa och resten av världen. Genom samarbetet med Open Wing Alliances har Sodexo, Rema 1000, Aldi Sud och Aldi Nord antagit nya policys mot burägg under 2016.
 

Läs mer: Lidls beslut 2013
Djurens Rätts buräggskampanj: Hönan eller ägget

Moa Richter Hagert

Moa Richter Hagert

fd kommunikationschef
Dela: