Djurens Rätts verksamhet är helt beroende av frivilligt stöd. Det är helt och hållet tack vare medlemsavgifter, arv och olika typer av gåvor som Djurens Rätt kan jobba för djuren. Djurens Rätt har idag inga statliga bidrag. Gåvorna kommer nästan uteslutande från privatpersoner.
Våra insamlade medel går till allt som har med verksamheten att göra. Här beskriver vi hur pengarna används:
Djurens Rätt arbetar globalt med att förändra situationen för djuren som den ser ut i dag med visionen om en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Det gör vi genom att informera allmänheten, bilda opinion och sedan föra fram medborgarnas åsikter till makthavarnas dörr.
Ett kraftfullt opinionsbildande arbete, där vi kanaliserar människors engagemang, är en viktig del i att åstadkomma politisk förändring genom lagstiftning. Där använder vi vår expertkunskap för att förändra lagstiftningen. Vi har flera sakkunniga på olika områden, till exempel etologer (experter på djurs beteenden) och politiskt sakkunniga, som pratar med beslutsfattare i Sverige och EU och förser dem med vetenskapliga underlag för att höja nivån i den politiska diskussionen.
Djurens Rätt jobbar förstås också med att påverka företag att fatta policybeslut som bidrar till att djuren får det bättre. Vi trycker på för att företag ska anta policys med starkare djurskyddskrav än lagstiftningen kräver, liksom mål om att öka andelen växtbaserat. Vi hjälper och coachar även företagen med hur de ska göra.
För att nå ut till allmänheten så jobbar vi bland annat med kampanjer för de djur som har det allra sämst och de som är allra flest. Dessa två variabler sammanfaller oftast eftersom djur far som mest illa där de är väldigt många. Äggindustrin och kycklingindustrin är två sådana exempel, där tiotusentals djurindivider trängs tillsammans i samma djurfabrik. Den genomsnittliga kycklinganläggningen i Sverige har, per uppfödningsomgång, över 100 000 kycklingar. Det är därför vi sedan flera år driver vår kycklingkampanj.
För att nå ut med våra kampanjer och annat arbete så tar vi fram en stor mängd informationsmaterial. Det är webbsidor, trycksaker, rapporter, annonser och kampanjbrev med mera. Vi anordnar olika kampanjevents, webbinarier och vår sommarturné reser runt på festivaler och andra evenemang under hela sommarhalvåret för att informera om djurens situation - och vad vi kan göra åt den.
Vi skriver årligen ett stort antal debattartiklar, nyhetsbrev och jobbar mycket med att nå ut till allmänheten via sociala medier.