Djurens Rätt fortsätter att uppmana livsmedelskedjan Lidl med sina över 200 butiker i Sverige, att ta mer ansvar för kycklingarna som de köper in genom att jobba med European Chicken Commitment (ECC).
Kedjan har efter en tids dialog fortfarande inte valt att arbeta med ECC. Vi fortsätter därför vårt arbete med att få Lidl att säga nej till användandet av turbokycklingar som växer så fort att de får ont och svårt att röra sig.
Lidl är den enda livsmedelskedjan som finns både i Sverige och runt om i Europa, därför drivs kampanjen av Djurens Rätt tillsammans med 21 andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer i Europa.
ECC är ett antal välfärdskriterier för företag att ta med in sina inköp för kycklingkött. Dessa kriterier innefattar bland annat att säga nej till turbokycklingar som växer så snabbt att de får ont och har svårt att röra sig. ECC innebär också att företagen ställer krav på mer plats för kycklingarna, sittpinnar och liknande, skonsammare bedövningsmetoder, årlig rapportering av sina framsteg samt tredjepartskontroll. Läs mer om ECC här.
Uppmana Lidl att säga nej till turbokycklingar och ja till bättre djurvälfärd! Turbokycklingar hålls trångt inomhus och föds upp så snabbt att de får ont. Nu uppmanar vi Lidl att ta mer ansvar för kycklingarnas välfärd genom att börja jobba med European Chicken Commitment (ECC).
Självfallet ska djurens uppväxt inte vara påskyndade.
STOPPA STÖTTNING AV DJURPLÅGERI! STOPPA KÖTT KONSUMTION!!
Grymt att behandla de stackars kycklingar så, man blir så ledsen.
För att få stopp på vedervärdiga djurplågeriet.
Det är tragiskt att etiska värden prioriteras bort. Det går att odla kött på bra sätt. Ja, det blir dyrare, men då får man ta mindre kött och komplettera med annat gott runt om. Vi har inte svält här, då behöver man inte göra detta djurplågeri.
Tycker det är äckligt hur vi hanterar djur.
Hemskt! Låt de stackars djuren vara!
Vid medvetet systematiskt plågeri har man förlorat den etiska kompassen
jag tycker synd om kyklingarna.