Djurens Rätt
13 May 2022

KFC säger ja till att fler kycklingar får vistas utomhus

Redan år 2019 valde Kentucky Fried Chicken (KFC) att påbörja arbetet med ECC. Beslutet togs av KFC i Storbritannien och inkluderade flertalet länder i Europa, däribland den svenska marknaden.  Året därpå inledde Djurens Rätt samtal med den svenska delen av företaget om att addera den viktiga delen om att låta fler kycklingar vistas utomhus. Det kravet är nu på plats och KFC Sverige har, genom att lägga till att minst 20 % av kycklingarna ska ha haft tillgång till utevistelse, nu anslutit sig till skaran av företag som har en fullständig ECC-policy i Sverige. 

– Att låta kycklingar vistas utomhus borde vara en självklarhet för alla företag då det är en väldigt viktig del för att de ska kunna utföra sitt naturliga beteende. Tyvärr är det inte en självklarhet för alla företag ännu, men vi är glada över att det numera är det för KFC, säger Nathalie Söderström ansvarig för företagsrelationer hos Djurens Rätt.

Om European Chicken Commitment

Det är ett antal välfärdskriterier som tagits fram av Djurens Rätt och ett 30-tal andra ledande djurrätts- och djurskyddsorganisationer i Europa. Kriterierna baseras på den senaste forskningen om djurvälfärd och ska öka kycklingarnas välmående, bland annat genom att säga nej till turbokycklingar, ja till mer yta att röra sig på samt rätt till mer utevistelse. Alla kriterier ska vara uppfyllda till år 2026. 

Kycklingläget finns mer information om hur företag med verksamhet i Sverige ligger till när det kommer till att ta mer ansvar för kycklingarna.

Linn Åkesson

Linn Åkesson

Kommunikationschef
Dela: